Dette prosjektet er et studentprosjekt utført i samarbeid sammen med tre andre medstudenter. «Studentprosjekt» er et avgangsprosjekt for bachelorstudenter
på Universitetet i Sørøst-Norge under studiet for visuell kommunikasjon, hvor det arbeides med et reelt designoppdrag for en virksomhet. Studentprosjektet utføres i perioden fra januar til mai og er et praktisk og teoretisk prosjektarbeid som gjennomføres i et team på fire studenter. Dette fullføres i samarbeid med oppdragsgiver. Prosjektet gir studentene mulighet til å praktisere som grafiske designere og markedsførere i et reelt samarbeid med oppdragsgiver. Prosjektet presenteres gjennom endelig designresultater, i en rapport, i en presentasjon og i en utstilling. 
Virksomheten Økosjokolade startet i 2009 av gründeren Odd Arild Ringen og har vokst seg større med årene. Økosjokolade AS distribuerer økologiske, naturlig rå og rene varer av høy kvalitet til bevisste mennesker som ønsker å leve litt sunnere. Denne oppgaven går ut på å ta et eksisterende merke med tilhørende produkter ut i et nytt marked under et nytt navn. Økosjokolade AS som det eksisterende merket heter i dag, er videreutviklet til det utenlandske merket Cacao by. Designteamet har utført en prosess som omfatter utvikling av navn og merke, utvikling av grafisk profil og strategiske og operative føringer. Det er også utviklet en kommunikasjonsstrategi og en visuell identitet til deres utenlandsutvidelse.
Konseptet til Cacao by går ut på at du kjøper ingrediensene du trenger for å lage din egen sunne sjokolade. Det er altså en aktivitet som må gjennomføres før du får et komplett produkt som du kan spise. Navnet Cacao by underbygger derfor dette konseptet, det er Cacao by deg selv. Ideen er at man skal kunne skrive sitt eget navn etter eller under «Cacao by», slik at det f. eks. blir «Cacao by Camilla». Dette navnet er mer enn kun et merkenavn, det er en utvidelse av et konsept og gir mulighet for en aktivitet selv i logoen. Siden man kan skrive sitt eget navn, gir det personlige assosiasjoner og det kan føre til at man har et eierskap til produktene. Emballasjedesignet baserer seg på et kaleidoskop som består av gjentakende elementer som utgjør et mønster bestående av råvarer og geometriske former. Tanken bak dette konseptet er at brukeren gjør en aktivitet som fører til et resultat etter eget ønske. Man kan vri og vende, og det er uendelig av mulige kombinasjoner. Produktets eske er derfor en sylinderformet eske som underbygger kaleidoskop følelsen. 
Dette prosjektet har vært en utrolig spennende og lærerik oppgave, hvor vi har jobbet med mange spennende utfordringer. Vi har fått muligheten til å forberede oss på arbeidslivet. Som en fantastisk avslutning på studiet vant prosjektet prisen for årets beste bachelorprosjekt i 2018 ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hvis du ønsker å lese prosjektets rapport, prosessbok og profilveileder som gir en detaljert beskrivelse på hva vi har jobbet med og utviklet i prosjektet er du hjertelig velkommen til å kontakte meg på idaflorez@live.no.
Back to Top